تعریف محتوا چیست
تعریف محتوا چیست

تعریف محتوا چیست ؟ با مفهوم محتوا آشنا شوید!

تعریفی ساده­‌تر از محتوا

تعریف ساده تر محتوا
چگونه محتوا را ساده تر تعریف کنیم

اگر بخواهیم ساده‌­تر به تعریف محتوا نگاه کنیم، محتوا همان مطالب آموزشی موجود در کانال­‌های تلگرامی است، یا همان پست­‌هایی است که در اینستاگرام سبب خندیدنمان می­‌شود، یا ویدیوهایی است که در آپارات یا شبکه­‌های مختلف مشاهده می­‌کنیم، حتی کتاب­‌های الکترونیک و مقاله­‌های موجود در وبسایت­‌ها نیز می­توانند محتوا باشند. به طور خلاصه می­توانیم بگوییم هر چیز قابل درکی برای انسان که در بستر کانال­‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار است، محتوا نامیده می­شود.

تولید محتوا

حال که با مفهوم محتوا به طور کامل آشنا شدیم؛ می­توانیم به وجود آوردن هر مطلب قابل درک برای انسان­‌ها که در راستای یک هدف خاص باشد را تولید محتوا بدانیم. به عبارتی دیگر تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط و ساخت هرچیزی که برای انسان‌ها قابل درک باشد و قابل انتشار در بسترهای مختلف است. برای رسیدن به هدف­‌هایی همچون کسب درآمد (مستقیم یا غیرمستقیم)، افزایش فروش، وفادارسازی مشتری و … . در واقع ممکن است حتی شما با نوشتن یک مطلب یا ثبت یک تصویر یا ساخت یک ویدیو و یا هر عملی مانند این‌­ها در حال انتقال اطلاعات باشید، در این حالت می­توان گفت که شما در حال تولید محتوا هستید. تولید محتوا به هر صورتی که باشد سبب ارتباط فی مابین شما و مخاطب شما می­شود.

تاریخچه

تولید محتوا زمانی به وجود آمد که، کسب و کارها و شرکت­‌ها به این مهم پی‌بردند که تبلیغات خشک هیچ فایده­‌ای ندارد و برای رسیدن به یک مطلوب مناسب بایستی با مشتریان و در واقع مخاطبان خود ارتباطی بلند مدت و دو طرفه برقرار کنند. راهکار اساسی برای این ارتباط تولید محتوا بود که کسب و کارها آمدند و محتوای مورد نیاز و مورد علاقه‌­ی مخاطبان خود را تولید کردند. گفته می­شود تولید محتوا ابتدا از شرکت John Deere و در سال 1895 شروع گشته است اما این گفته خیلی دقیق و با اطمینان نیست.

اولین بستر تولید محتوا

در حال حاضر John Deere  بزرگ­ترین شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در جهان می‌­باشد که در سال 1837 توسط آهنگری به نام جان دیر به وجود آمد. جان دیر با تبلیغاتی که انجام داد توانست ماشین­‌آلات خود را تا حدودی به فروش برساند، اما نتوانست یک ارتباط همیشگی با مشتریان خود بگیرد. در این لحظه تصمیم بر آن گرفت تا با انتشار مجله این کمبود را جبران کند، البته نه مجله­‌ای که مانند بقیه پر از تبلیغات و اخبار باشد و منحصرا برای کشاورزان بود. این مجله که The Furrow نام گرفت، در کنار مطالب خبری و آموزشی در مورد کشاورزی، دارای معرفی­‌نامه‌­ای از تولیدات شرکت نیز بود. مجله ذکرشده که در حال حاضر نیز منتشر می­‌شود، اولین بستر برای تولید محتوا بود. البته بدیهی است که وب­‌سایت و شبکه­‌های اجتماعی این شرکت برای نسل امروزی دارای جذابیت بیشتری خواهند بود.

آقای Sizemore که اولین سردبیر مجله The Furrow درباره سیاست­‌های مجله چنین می­‌گوید؛

تمرکز اصلی محتوای مجله محصولات شرکت نبودند بلکه کشاورزان بودند. از طرفی چون برای مردم مطالب طولانی، حوصله­‌ سربر بود؛ بنابراین از مدیران شرکت خواستیم تا از داستان­‌های کوتاه‌­تر و تصاویر بزرگ­تر برای مجله استفاده کنیم. تصاویری خاص و منحصری که مجلات دیگر از آن بی­‌بهره بودند.

حتی در حال حاضر نیز این مجله به کشاورزان یاری می­‌رساند تا با بهره­‌گیری از نکات و اصول کشاورزی و یادگیری آن­ها به برداشت محصولی بهتر و بیش­تر دست یابند و هم­چنین با محصولات شرکت و طرز استفاده از آن­ها نیز آشنا شوند.

امروزه مجله The Furrow به دوازده زبان و در چهل کشور منتشر می­‌گردد. که پس از موفقیت این مجله، کسب و کارهای زیادی مجلاتی را برای خود راه­‌اندازی کردند. و مجله‌­ها تا جایی رونق یافتند که مخاطبین زیادی مخاطب مادام­‌العمر چند مجله عمومی یا تخصصی شدند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی