تولید محتوا در رسانه

تولید محتوا با تبلیغات در رادیو و تلویزیون چه تفاوتی دارد؟

صدا از طریق رادیو و پس از آن تصویر توسط تلویزیون پا به خانه‌­های مردم گذاشتند. در حدود سال ۱۹۲۰ میلادی تولید محتوا خیلی پررنگ نبود و تبلیغات رونق بیشتری در رادیو و تلویزیون داشت. در دهه ۱۹۳۰ میلادی، شرکت Procter & Gamble تصمیم به تولید اولین سریال رادیویی گرفت؛ در میان این سریال که پرطرفدار هم شده بود، تبلیغاتی در مورد صابون­‌های تولید شده توسط شرکت نیز پخش می­شد که این صابون­‌ها را به مخاطبین سریال معرفی نمود. البته کش پیدا کردن این سریال و سبک خاص آن سبب شد تا از اصطلاح Soap Opera به معنی نمایش صابونی(آبکی) برای این سریال و سایر سریال­‌های مشابه در تلویزیون و رادیو استفاده گردد.

اینترنت، عصری پر محتوا

تولید محتوا در رسانه

پس از رادیو و تلویزیون این اینترنت بود که پای خود را به خانه­‌های مردم باز کرد. چه کسی تصورش را می­‌کرد که اینترنت تا این حد بتواند زندگی­‌ها را تغییر دهد! یا اینکه تا این اندازه همه را وابسته به خود کند که برایشان زندگی بدون اینترنت سخت و کسالت­‌بار باشد. شاید کمتر کسی می­توانست چنین روندی را برای اینترنت پیش­‌بینی کند.

پس از توسعه و افزایش وبلاگ­‌ها، به وجود آمدن موتورهای جست­‌وجوگری هم­چون گوگل و پیدایش شبکه­‌های اجتماعی؛ تولید محتوا وارد دنیای جدیدی به نام اینترنت شد. اینترنت که در ابتدا تنها برای امور ساده و روزمره استفاده می­‌شد با سرعت چشم‌­گیری به دریای وسیعی از اطلاعات تبدیل گشت. بنابراین پیدایش اطلاعات در این دریای وسیع که روز به روز با انتشار مقالات و اخبار توسط وبلاگ­‌ها بر این اطلاعات نیز افزوده می­‌شد؛ کاری سخت و طاقت­‌فرسا بود. در همین دوران بود که موتورهای جست­‌وجو برای راحت کردن پیدایش اطلاعات موردنیاز به وجود آمدند. پس از این اتفاق دیگر هر اطلاعاتی را می­‌توانستیم از این دریای دانا پیدا کنیم، از مقالات آموزشی و علمی گرفته تا نحوه­‌ی درست کردن یک غذای خوش­مزه یا تعویض فیلتر یک جاروبرقی؛ پس مشخص است در این شرایط کسی می­‌تواند موفق باشد که بتواند محتوای بیش­تر و بهتری تولید کند. در این­جا بود که برندها و کسب و کارها فهمیدند ارتباط متقابل با مخاطبان خود و بر حسب نیاز آن­ها چقدر می­تواند مهم باشد بنابراین شبکه­‌های اجتماعی بهترین راه برای رسیدن به این هدف بود. به همین دلیل است که در حال حاضر و در دنیای امروزی کم­تر برندی را پیدا خواهیم کرد که حداقل یک صفحه­‌ی شخصی در یک شبکه­‌ی اجتماعی یا یک وب­‌سایت اختصاصی برای خود نداشته باشد.

تفاوت تبلیغات و تولید محتوا

تفاوت دو موضوع تبلیغات و تولید محتوا شاید الان برایتان قابل فهم‌­تر باشد. در واقع تبلیغات پیامی است که در زمان و مکان مناسب به مخاطب و به صورت کاملا یک­‌طرفه انتقال پیدا می­‌کند. این تبلیغات می­تواند در مورد یک محصول باشد و یا می­‌تواند یک عقیده را معرفی کند. اما همانطور هم که گفته شد کسب و کارها برای ارتباطی دو طرفه با مخاطبان و مشتریان خود به سمت تولید محتوا کشیده شدند بنابراین هدف از تولید محتوا یا ایجاد درآمد از طریق خود آن محتوا است یعنی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای محبوبیت یک محصول یا برند می‌­باشد. به عنوان مثال هنگامی که تبلیغ یک شرکت پوشاک را در سطح شهر و بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی می­‌بینیم تنها با آن برند آشنا می­‌شویم در صورتی که اگر کلیپ­‌ها و تصاویر منحصر به فرد آن شرکت و تنوع بالای محصولات را در شبکه­‌های اجتماعی ببینیم نه تنها آن شرکت را دنبال خواهیم کرد بلکه نظرات خود را برای آن­ها به اشتراک خواهیم گذاشت. البته لازم به ذکر است که زمانی این اتفاقات رقم خواهد خورد که آن کلیپ­‌ها و تصاویر برایمان جذاب باشد و محتوای کاملی داشته باشند نه اینکه تکراری باشند و فقط وقت­مان را بیشتر هدر دهند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی