تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا

اگر همین حالا از شما بپرسند که تولیدکننده محتوا کیست و چه کاری را انجام می‌­دهد. شاید نتوانید جواب این سوال را به راحتی بدهید؛ اما به عنوان یک تعریف کلی می­توانیم بگوییم تولیدکننده محتوا در واقع کسی است که، از طریق کانال­‌ها و بسترهای مشخص، انواع مختلفی از محتوا هم­چون متن، تصویر، ویدیو و … را برای مخاطبانی که کاملا از نیاز آن‌­ها آگاه است، تولید می­‌کند تا به هدف مطلوبی که مد نظرش است برسد.

چگونگی تولید محتوا

چگونگی تولید محتوا

در ادامه می­‌خواهیم به بررسی این موضوع که تولید محتوا چگونه باید باشد؛ بپردازیم:

اولین اصل از اصول تولید محتوا این است که بتوانیم منظورمان را در قالب یک جمله و به سادگی بیان کنیم. در واقع محتوایی بهتر است که بتواند در ساده‌­ترین شکل ممکن، مفهوم را به مخاطب برساند. یکی از اصلی‌­ترین کارهایی که ما می‌­بایست در تولید محتوا انجام دهیم این است که اگر به عنوان مثال هزار کلمه در مورد موضوعی نوشته‌­ایم، بتوانیم در حدود صد کلمه از آن استخراج کنیم؛ بدون آنکه به مفهوم و هدف محتوا و هم­چنین فهم مخاطب لطمه­‌ای وارد کند. حتی می‌­توانیم بگوییم آن تولیدکننده­‌ی محتوایی موفق­‌تر است که، بتواند از همین صد کلمه نیز یک جمله‌­ی کامل و جامع فراهم آورد.

اگر شما نویسنده یک فیلم یا نمایش­نامه بودید، آن را چگونه می­نوشتید؟ یعنی سعی می­‌کردید به گونه‌­ای داستان را جلو ببرید که مخاطب انتظارش را می­‌کشد یا اینکه دقیقا برخلاف انتظار عمل می­‌کردید؟

قطعا هنگامی که شما بخواهید فیلم یا نمایش‌­نامه‌­تان، برای مخاطب کسل­‌کننده نباشد، آن را برخلاف انتظار خواهید نوشت. تولید محتوا نیز چنین است؛ مثلا اگر شما به یک فرد که ناراحتی قندی دارد مانند پدربزرگ­‌ها از مضرات شیرینی و آسیب­‌های مصرف آن به بدن بگویید، نه تنها او را از خوردن شیرینی منصرف نخواهید کرد بلکه ممکن است اشتیاقش را برای خوردن شیرینی بیش­تر کنید اما اگر بگویید خوردن شیرینی برای بدن او مانند نیش عقربی است که م‌ی­تواند او را از پا در آورد و حتی باعث مرگش شود، در اینجا این تصویرسازی می‌­تواند مانع بزرگی در هر بار خوردن شیرینی برای او باشد. بنابراین در تولید محتوا می‌­بایست طوری عمل کنیم که محتوایمان غیرمنتظره بوده و کنجکاوی مخاطب را به دنبال داشته باشد و در واقع با این کار شکافی در اطلاعات او ایجاد خواهیم کرد که باعث می­‌شود محتوا برایش جذاب‌­تر به نظر بیاید.

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده است که مثلا به کسی بگویید که مصرف این دارو برای این بیماری ضرر دارد و او اعتنایی به حرفتان نکرده باشد؟ شاید گفته شما کاملا علمی هم باشد اما حال فرض کنید یک پزشک متخصص از مضرات دارو برای مردم صحبت کند، احتمالا بیش­تر مردم حرف او را خواهند پذیرفت حتی اگر اشتباه باشد. بنابراین از آنجا که پیدا کردن یک متخصص برای هر محتوایمان کاری بی‌­منطق است باید محتوایی تولید کنیم که مخاطب خودش اعتبار آن را بسنجد و نتیجه­‌اش را ببیند.

در هنگام تولید محتوا باید محتوایمان را به­‌ صورتی تهیه کنیم که برای مخاطبان‌­مان در یک چهارچوب خاص بیان شود و همه از آن برداشتی یکسان داشته باشند.

این روزها که ارتباط با مخاطب سخت­ و سخت­‌تر می‌­شود، محتوایی برنده است که بتواند باعث تاثیر بر روی احساسات مخاطب خود شود البته باید بدانید که این یکی از سخت­‌ترین قسمت­‌های تولید محتوا بشمار می‌آید.

تصور کنید که یک نفر برایتان از عشق بگوید و تاثیرات آن بر زندگی یک فرد و دیگری داستان دو عاشق را برایتان تعریف کند، کدام برایتان جذاب­‌تر خواهد بود؟ به احتمال فراوان شما جذب داستان شده و آن را دنبال خواهید کرد چرا که خودتان را در جایگاه یکی از دو شخصیت داستان قرار داده و به طور کامل آن را تصور می­‌کنید. پس اگر می­‌خواهید محتوای خوبی تولید کنید آن را به­‌گونه­‌ای داستان­‌پردازانه بیان کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت