محتوا چیست (قسمت دوم – تعریف محتوا)

به طور کلی محتوا می­تواند هر حرکت گفتار و یا نوشتار باشد. اما در معنای دقیق­تر و تخصصی آن برقراری ارتباط بین تولیدکننده محتوا و مخاطب آن است که می­بایست مفاهیم به طور کامل به مخاطب انتقال پیدا کند.

درتعریف دیگر می­توانیم محتوا را ارائه اطلاعات با هدفی خاص از طریق یک کانال و در یک فرم خاص به مخاطبان بدانیم.

با نگاهی دقیق­تر به این تعریف متوجه پنج عنصر اساسی آن یعنی؛

  1. اطلاعات
  2. هدف
  3. کانال
  4. فرم
  5. مخاطب

می­شویم که برای ارتباطات موفق­تر، شناخت و بررسی آن­ها حائز اهمیت می­باشد.

اطلاعات

محتوای خوب چیست

می­توانیم اطلاعات را ترکیبی از ایده­های مختلفی بدانیم که به ذهن تولید­کننده می­رسد تا آن­ها را در اختیار مخاطب قرار دهد.

هدف

قطعا برای رسیدن به یک مطلوب خاص در یک امر بایستی هدف مشخص داشته باشیم و بدانیم قرار است به چه نتیجه­ای برسیم. در این مبحث نیز باید بدانیم چرا می­خواهیم محتوا را تولید کنیم و چه هدفی را دنبال می­کنیم. در نتیجه اگر هدف خود را بدانیم، در ادامه مخاطبان نیز با دانستن هدف انگیزه بیشتری برای دنبال کردن آن محتوا خواهند داشت.

مخاطب

یکی از اساسی­ترین عنصر در تعریف گفته شده، مخاطب محتوای تولیدشده می­باشد. در خیلی از مواقع برندها و کسب و کارهای تولیدکننده شناختی از نیازهای مخاطب خود ندارند و همین شناخت نداشتن یا شناخت کم سبب از بین رفتن آن محتوا و به عبارتی کم­تر دیده شدن آن می­گردد.

کانال

به نظر شما بعد از شناختن مخاطب چگونه باید عمل کنیم؟ با کمی فکر به این نتیجه خواهیم رسید که هم اکنون محتوای تولید شده، نیازمند یک کانال برای رسیدن به دست مخاطبان خود است. اما چگونه باید عمل کرد؟ آیا وقتی کاملا آگاهیم که هیچ مخاطبی در فیسبوک محتوای تولید آمده را دنبال نخواهد کرد؛ کانال ارتباطی خود را فیسبوک قرار می­دهیم؟ یقینا خیر. بنابراین باید در جست و جوی بستری بگردیم که مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص می­دهد (البته در حیطه­ی محتوای تولید شده). یعنی هنگامی که محتوای ما در مورد آشپزی است شاید خیلی در یک کانال تلگرامی که محتوای آن فروش پوشاک می­باشد، موفق نباشیم. حال که به این شناخت رسیدیم که مثلا مخاطبان ما در یک سری از کانال­ها محتوای تولیدشده­مان را دنبال می­کنند بایستی لیستی از این کانال­ها تهیه کنیم و طبق هدفی که داشته­ایم کانال­هایی را که ما را به هدف­مان نزدیک­تر می­کنند، شناسایی کرده و استفاده بهینه­تر و موفق­تری از آن­ها داشته باشیم.

فرم

و اما در انتها و پس از انتخاب کانال­ها نوبت به تهیه فرم برای محتوای خود می­رسد. حال نوبت به آن رسیده که برای محتوایتان تصویر، ویدیو، پست، وبلاگ و … بسازید و فرم خود را از نظر نوع نوع رسانه و سبک آن بررسی کنید. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که دید هر مخاطب شما دیدی متفاوت به محتوای تولیدشده شما خواهد بود یعنی با رعایت تمام موارد گفته شده بایستی فرمی را برگزینید که مخاطبان بیشتری را جذب خود کرده و هم­چنین مخاطبان شما را به طور کامل حفظ کند. به عبارت ساده­تر آن فرم و در واقع شکلی را انتخاب کنید که مخاطبان بیشتری را راضی نگه دارد.

قبل از اینکه سراغ مطالب دیگر در این حیطه برویم، یادآوری این جمله از بیل گیتس که ” محتوا پادشاه است ” خالی از لطف نیست. شاید در ابتدا باور اینکه محتوا چه ارزش بالایی دارد و چگونه می­تواند یک برند را سرمایه­دار و یک برند را فقیر کند برایتان دور از ذهن باشد اما در ادامه بررسی محتوا و مشاهده چگونگی تاثیر آن در جذب مخاطب به این مهم دست خواهید یافت و مشاهده خواهید کرد که طیف خاصی از مخاطبان دنبال­کننده شما چگونه باعث ارزش­آفرینی برای برند شما خواهند شد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی